تمامي افراد يا شرکتهايي که ميخواهند واردات يا صادرات داشته باشند بايد اقدام به دريافت کارت بازرگاني کنند. در واقع بدون کارت بازرگاني واردات يا صادرات کالا براي هيچ شخصي امکان پذير نخواهد بود.
به عبارت ديگر کارت بازرگاني به عنوان مجوزي است که توسط اتاق بازرگاني به افراد يا شرکتها که قصد واردات يا صادرات کالا را دارند داده مي شود.
براي دريافت کارت بازرگاني ابتدا بايد نام شرکت يا نام تاجر در دفتر ثبت تجارتي ثبت شود.
تقاضاي صدور کارت بازرگاني براي اشخاص توسط خود شخص ارائه ميشود و کارت بازرگاني نيز بنام شخص صادر خواهد شد.
در خصوص شرکتها تقاضاي صدور کارت بازرگاني توسط مدير عامل داده مي شود و کارت بازرگاني نيز به نام مديرعامل شرکت صادر خواهد شد.
کليه اشخاص حقيقي و حقوقي که مي خواهند کارت بازرگاني اخذ نمايند بايد اطلاعات مربوط به تجارت خود و کالاهايي را که قصد صادرات يا واردات دارند به اتاق بازرگاني ارائه دهند که اين امر در قالب فرمهايي که اتاق بازرگاني چاپ نموده است صورت مي پذيرد.
همچنين براي اخذ کارت بازرگاني لازم است که دو نفر از اشخاصي که داراي کارت بازرگاني هستند به عنوان معرف شما را به اتاق بازرگاني معرفي نمايند.
بله مشروط بر اينکه در کشور آن شخص يا شرکت خارجي نيز براي ايرانيها امکان فعاليت بازرگاني وجود داشته باشد.
الف) سند مالکيت شش دانگ به نام متقاضي (به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه) )
ب) اجاره نامه محضري معتبر به نام متقاضي براي محل کار (به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه) )
ج) اجاره نامه بنگاه املاك داراي کد رهگيري به نام متقاضي براي محل کار (به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه) )
تبصره 1) مدارك خارج از کشور پس از ارزشيابي توسط اداره دانش آموختگان وزارت علوم مورد پذيرش مي باشد .
تبصره 2) دارندگان پروانه بهره برداري صنعتي، کشاورزي، معدني، خدمات فني مهندسي وخدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) مشروط به گذشت دو سال از تاريخ صدور پروانه، ازارائه مدرك تحصيلي معاف مي باشند و مم به ارائه اصل مدرك توليد هستند.
تبصره 3) افرادي که فاقد مدرك تحصيلي مي باشند در صورتي که داراي معيارهاي سنجش فعاليت در زمينه تجارت مي باشند مي توانند مدارك مثبته را جهت تکميل پرونده و شرکت در کميسيون به مديريت واحد عضويت ارائه نمايند .
تبصره 4) افرادي که فاقد مدرك تحصيلي هستند اما 3سال سابقه عضويت در اتاق را دارند مي توانند با درخواست کتبي جهت اخذ کارت بازرگاني اقدام نمايند .
تذکر 1 : کارمندان تمام وقت دستگاههاي دولتي نمي توانند کارت بازرگاني دريافت نمايند.
تذکر 2 : حضور متقاضي يانماينده قانوني او در مرحله برابراصل مدارک و تحويل کارت اامي است.
تذکر 3 : حضور متقاضي در کلاسهاي آموزشي براساس نوع مدرك تحصيلي اامي مي باشد.
تذکر 4 : کليه مدارك در محل اتاق بازرگاني برابر اصل مي گردد.
تذکر 5 : درانتخاب رشته فعاليتي خود دقت نماييد که رشته هاي انتخاب شده در راستاي نيازهاي وارداتي شما باشد.
زيرا تنها واردات در چهارچوب رشته هاي انتخابي امکان پذير خواهد بود ولي براي صادرات کالا محدوديتي وجود ندارد.
الف )سند مالکيت شش دانگ به نام شرکت و به آدرس دفتر مرکزي
ب )اجاره نامه محضري معتبر به نام شرکت براي محل کار و به آدرس دفتر مرکزي
ج ) اجاره نامه بنگاه املاك داراي کد رهگيري به نام شرکت براي محل کار و به آدرس دفتر مرکزي
د ) چنانچه مالک يکي از اعضاء هيات مديره شرکت باشد ارائه سند مالکيت و اجاره نامه عادي کافي مي باشد
منبع: اخذ کارت بازرگاني
درباره این سایت