برند چيست ؟


برند همان مارک يا علامت يا نشان تجاري است . برند ميتواند به صورت نام باشد ، ميتواند به صورت عبارت باشد يا اينکه حتي به صورت طرح و نماد باشد. در واقع شما با برند خود محصولات يا خدمات خود را از ساير محصولات و خدمات مشابه رقبا متمايز ميکنيد. در ادامه سعي داريم در مورد ثبت برند صحبت کنيم و به سوالات شما عزيزان پاسخ دهيم.


فرد يا شرکت صاحب برند سعي مي کند کيفيت محصول يا خدمات خود را به گونه اي افزايش دهد که در بين رقبا که توليد کننده محصول مشابه  يا ارائه دهنده خدمات مشابه هستند ، مطرح تر و معروف تر گردد. درواقع برند شما زبان گوياي محصول شماست ، بنابراين شما براي بيان کيفيت تک تک محصولاتتان نياز به توضيح نداريد و  تمام کيفيت محصول يا خدمات شما با ديدن برندتان در ذهن مشتري تداعي مي شود . ممکن است اين تداعي به اين خاطر باشد که مشتري قبلاً آنرا امتحان کرده و ممکن است به اين دليل باشد که ويژگي هاي محصول يا خدمات شما را از ديگران شنيده است.


به عنوان مثال يک شرکت توليدکننده خودرو شايد براي معرفي اولين خودروي توليدي خود نياز به ارائه توضيحات زيادي داشته باشد . شايد نياز داشته باشد که کيفيت خودرو و ويژگي هاي آن را بارها و بارها مطرح کند، اما به دليل ناشناخته بودن برند آن خودرو موفقيت زيادي در فروش محصول خود بدست نياورد.
اما کافي است اين برند خودرو در ذهن مشتري به عنوان يک خودروي با کيفيت و ايمن نقش ببندد. قطعاً آن خودرو ساز براي معرفي خودروي دوم خود به اندازه خودروي اول نياز به بيان توضيح ندارد.
جالب اينکه قطعاً فروش خودروي دوم به مراتب بيش از خودروي اول خواهد بود. البته صاحب برند براي آنکه ديدگاه مشتري را نسبت به محصولات خود عوض نکند بايد تمام تلاش خود را براي حفظ ارزشهاي برندش به کار ببرد. حال برعکس چنانچه خودرو سازي خودروي بي کيفيت و غير ايمني را با برند خود عرضه کند ، به سختي ميتوان ذهن مخاطب را نسبت به آن برند تغيير داد.


به نظر ميرسد که تا اينجا مفهوم برند و اهميت آن روشن شده باشد و همانطور که پي برديد اگر چه از لحاظ علم بازاريابي ثبت برند براي موفقيت در کسب و کار بسيار ضروري است اما بايد ديد که آيا از لحاظ قوانين نيز ثبت برند اامي است يا اختياري.


 


ثبت برند اامي است يا اختياري ؟


ثبت علامت تجاري يا برند قانوناً اجباري نيست مگر در مواردي خاص که قانونگذار ثبت برند را اامي کرده است. دليل اامي شدن ثبت برند براي بعضي از محصولات به خاطر ارتباط مستقيم آن محصول با سلامت انسان است که توليدکننده از زمان شروع به فعاليت بايد ااماً برند محصول خود را ثبت کند . اين محصولات شامل داروهاي اختصاصي که در موارد پزشکي مورد استفاده قرار ميگيرند ، مواد غذايي که در ظروف مخصوص عرضه مي شود، آب گازدار و لوازم آرايشي که براي استفاده مستقيم به روي پوست به کار مي رود مي شوند.



عليرغم اجباري نبودن ثبت برند جز در مواردي خاص ، با توجه به مزاياي ثبت علامت تجاري، ثبت آن عقلاً و منطقاً ضروري است.



برخي از مزاياي ثبت برند عبارتند از :


1- رقباي شما امکان استفاده از برند شما را ندارند.


در صورت ثبت برند ، مطابق قانون ثبت علائم تجاري، هرگونه استفاده از علامت تجاري شما توسط سايرين قابل پيگيري مي باشد و قانون حافظ منافع مادي و معنوي علامت تجاري شما خواهد بود. بنا براين اگر کسي از برند شما براي محصول يا خدماتي مشابه محصول يا خدمات شما استفاده نمود به راحتي مي توانيد از اقدامات او جلوگيري کنيد ، او را تحت تعقيب کيفري قرار داده و مجازات کنيد و همچنين او را به پرداخت ضرر و زيان مالي محکوم کنيد. بنابراين در صورت عدم ثبت علائم تجاري، امکان دفاع از حقوق مادي و معنوي برند شما تا حد زيادي از شما سلب شده و رقبا و کساني که در زمينه کاري شما فعاليت دارند مي توانند بدون پرداخت هزينه از علامت تجاري که شما براي رونق آن تلاش کرده ايد سوءاستفاده کنند.


2- برند شما داراي ارزش مالي بوده و جزئي از دارايي شماست .


با ثبت برند ، برند شما داراي ارزش مالي خواهد بود و قابل فروش مي باشد . بديهي است هرچه برند شما مشهورتر و معتبرتر باشد داراي ارزش مالي بالاتري خواهد بود.


3- برند شما موجب تمايز شما از رقبا و کسب موفقيت تجاري شماست .


برند در دنياي رقابتي تجارت يکي از مهمترين فاکتورهاي موفقيت در کسب و کار مي باشد. و نه تنها موجب تمايز محصولات شما از محصولات مشابه رقبا ميشود بلکه به نوعي معرفي کننده محصولات شماست و عامل بسيار تاثيرگذاري در ايجاد وجهه و شهرت براي محصولات مي باشد.


 


آيا هر اسمي را ميشود به عنوان برند ثبت کرد ؟


در کل هر اسمي را مي توان به عنوان برند ثبت کرد به جز مواردي که قانوناً ممنوعيت دارند .


 ممنوعيت ثبت برخي اسامي به عنوان برند :


1- چنانچه نام يا لوگو انتخابي به شکلي باشد که مخالف نظم عمومي بوده يا با شئونات اسلامي در تضاد باشد.


مثلاً برند يا لوگوي شما حاوي لفظ يا تصويري ناپسند باشد.


2- تشابه برند انتخابي شما با برندي که قبلا ثبت شده است.


البته اگر برند پيشنهادي شما با برندي که قبلاً ثبت شده محصولات يا خدمات مشابهي نداشته باشد مي توانيد برند خود را ثبت کنيد ، به عنوان مثال اگر شما توليدکننده نوشيدني باشيد و مثلاً برند پيشنهادي شما (انرژي) باشد و قبلاً شخص يا شرکتي برند ( انرژي ) را ثبت کرده است اما صرفاً براي طبقه توليد لامپهاي کم مصرف ، شما نيز مي توانيد براي طبقه نوشيدنيها برند خود را ثبت کنيد. بديهي است چنانچه آن شخص برند ( انرژي ) را براي طبقه نوشيدني ها ثبت کرده باشد شما هرگز قادر به ثبت اين برند براي خود نخواهيد بود.


3- درخواست ثبت علامتي که از نشان هاي جغرافيايي باشد نيز ممنوع مي باشد .


زيرا مصرف کننده را نسبت به مبدأ و کيفيت کالا گمراه مي کند. به عنوان مثال ثبت گلاب قمصر توسط يک توليدکننده گلاب در تهران امکان پذير نمي باشد چراکه مصرف کننده را نسبت به مبدأ کالا گمراه مي کند.


4 – ثبت برندي که براي آن محصول نام عام باشد نيز ممنوع است.


به عنوان مثال کلمه سيب در مورد توزيع يا فروش ميوه يک کلمه عام بوده و هر ميوه فروشي ميتواند از واژه سيب استفاده کند و لذا اين کلمه براي صنف ميوه فروشها قابل ثبت نمي باشد. حال آنکه کلمه سيب را مي توان براي مثال در مورد تلفن همراه ( مانند اپل ) يا يک رستوران ثبت نمود. بنابراين معيار ممنوعيت اين است که کلمه مورد نظر در طبقه درخواستي عام به حساب بيايد.


5-در خصوص لوگو نيز بايد گفت ثبت نشان هايي مانند نشان هاي نظامي، پرچم و علائم دولتي و بين المللي و باستاني، نام يا نام اختصاري و حروف اول يک نام يا نشان تجاري رسمي که متعلق به کشور ديگري باشد نيز امکان پذير نيست.


مثلاً لوگوي شما نميتواند شبيه درجه سرتيپي باشد . يا مثلاً لوگوي شما نمي تواند شبيه پرچم آلمان باشد.


6 -اگر نامي که براي برند انتخاب شده است بيانگر کيفيت و مرغوبيت کالا باشد نيز قابل ثبت نمي باشد.


مثلاً کلمه خوشمزه در خصوص مواد غذايي توصيف کننده بوده و بيانگر کيفيت کالا مي باشد و قابل ثبت نيست.


 


 ثبت برند لاتين


متقاضياني که خواهان ثبت برند خود به صورت لاتين مي باشند بايد حتما نسبت به اخذ کارت بازرگاني اقدام نمايند. (کارت بازرگاني، مجوزي است که به متقضيان، طبق ظوابطي خاص جهت واردات و صادرات در امر تجارت داده ميشود.)


منظور از برند لاتين برندي است که حروف فارسي را به لاتين نوشته باشد مانند ( Darya) يا اينکه کلمه ريشه لاتين داشته باشد مانند (apple) حتي اگر برند لاتين به صورت فارسي نوشته شده باشد مانند (اپل) چراکه اولين معيار معناي برند مي باشد.


نکته ديگر در خصوص ثبت برند لاتين، سوابق ثبتي و مشابهت ها با برندهاي ثبت مادريد است. (در گذشته اشخاص حقيقي و حقوقي جهت ثبت بين المللي برند مجبور بودند که برند را به صورت جداگانه در تک تک کشورهاي مدنظر خود ثبت کنند. اين موضوع مستم پرداخت هزينه هاي هنگفت مي شد تا اينکه برخي کشورهاي عضو کنوانسيون پاريس براي رفع اين معضلات، طي تشکيل يک اتحاديه، سيستم ثبت برند مادريد را تصويب نمودند.)


منبع مطلب: ثبت برند


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

.:.بغض 15ساله.:. خبر سریع دلی نویس فروش نخ اکریلیک اخبار دانشگاه هشتم یار معرفی کتاب های مهدویت Jessica Ricardo موسیقی